Przyznano nam kolejny grant (EkoProjekt) na kwotę 20 tys. złotych!
Zakwalifikowanie się do grona zwycięzców konkursu Wspólnie dla Regionu! jest nie lada osiągnięciem, bo nasz projekt, przygotowany przez Panią Annę Dobrzeniecką - Zalewską pokonał co najmniej 400 innych inicjatyw!
Celem projektu jest stworzenie edukacyjnego ogrodu społecznego.
Kompleksowa rewitalizacja terenu przy Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Dobczynie zakłada budowę naturalnego ogrodu przyszkolnego, który będzie mieć pozytywny wpływ na poprawę bioróżnorodności tego terenu oraz ochronę środowiska.
Przyszkolny ogród społeczny będzie stanowić istotne uzupełnienie i wsparcie edukacji szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia interdyscyplinarnego i rozwoju społecznego, w tym terapii uczniów z dysfunkcjami. Uwzględnia dostęp i aktywizację osób niepełnosprawnych. Będzie stanowić miejsce wypoczynku dzieci, młodzieży i ich rodzin.
Realizacja projektu pozwoli na zaangażowanie społeczności lokalnej, podnoszenie ich świadomości potrzeby działań na rzecz ekologii i ochrony środowiska. Dzięki projektowi zostanie wzbogacona oferta szkoły w zakresie wolontariatu . Realizacja projektu umocni więź uczniów i społeczności lokalnej ze szkołą. Liczymy, że ta forma integracji społeczności szkolnej i lokalnej sprzyjać będzie w przyszłości wdrażaniu kolejnych działań proekologicznych na rzecz społeczności lokalnej.
Społeczny ogród przyszkolny obejmie obszar o powierzchni 500 m2.
Elementy wchodzące w skład ogrodu to: ogrody deszczowe, podwyższone grządki, szałas z żywej wikliny, pergola ogrodowa dla winorośli wraz z meblami ogrodowymi (ławki, stoły), strefa dla ptaków, pszczół motyli ( domek i karmidełka dla owadów, zbudujemy budki lęgowe w ramach lekcji techniki), łąka kwietna, labirynt z drzew oraz krzewów owocowych i bylin.
Koncepcja ogrodu zakłada także:
- zatrzymanie wody deszczowej i wykorzystanie jej w melioracji ogrodu;
- projektowanie zieleni pod kątem zacienienia (obniżenie temperatury), oraz roślin odpornych na niedobory wody w okresie suszy, ściółkowanie krzewów owocowych trawą pochodzącą z koszenia boiska i trawników;
- stosowanie nawierzchni wodoprzepuszczalnych;
- niepodlegające koszeniu pasy łąki kwietnej.
Ogród społeczny znajdzie się w bezpośrednim sąsiedztwie szkoły, a także placu zabaw, do którego dostęp mają uczniowie, ale także okoliczni mieszkańcy. Bywalcy ogrodu będą mogli obserwować różnorodność ekologiczną. Elementy i rozwiązania tej zielonej infrastruktury zostaną tak zaaranżowane, aby stanowiły strefę zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych), sensoryczne elementy zabawowe dla dzieci wymagających takiej terapii.
Pani Ania jest mistrzynią!