Okres wakacyjny to dobry czas na podsumowanie minionego roku szkolnego. Jak już informowaliśmy wcześniej uzyskaliśmy wsparcie finansowe ze strony Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza w ramach programu FunLab. Nad przebiegiem projektu czuwa pani Anna Dobrzeniecka- Zalewska. Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu udało Nam się kompleksowo doposażyć klasę biologiczno- chemiczną w szereg pomocy dydaktycznych zakresu chemii, fizyki, biologii i matematyki. Wyposażenie to umożliwia przeprowadzenie zajęć eksperymentalnych przez uczniów na każdym etapie nauczania (od pierwszej do ósmej klasy) z zakresu nauk przyrodniczo-matematycznych. Zaadaptowaliśmy tak salę, aby maksymalnie zaangażować ucznia w jego proces nauczania. Będziemy kontynuować nasze starania, aby w tej sali uczeń jak najczęściej planował, wykonywał samodzielnie eksperymenty po postawieniu przez nauczyciela hipotezy badawczej. Uczeń będzie opierał swoje działania o zdobytą na lekcjach teoretyczną wiedzę. Liczymy, że poczucie sprawczości w podjętych przez siebie działaniach zachęci ucznia do dalszego eksperymentowania i pogłębiania wiedzy.
Uzyskane wsparcie umożliwiło organizację i przeprowadzenie cyklu atrakcyjnych interdyscyplinarnych zajęć w ramach koła naukowego „Młody Naukowiec” pokazujących uczniom, że nauka przedmiotów ścisłych nie musi opierać się tylko na teorii i doświadczeniach z wąskim zakresem tematyk. Uczniowie mogli m.in. wyprodukować własne linie perfum w oparciu o różnorakie olejki eteryczne, poznać różne wskaźniki kwasowo- zasadowe dostępne w laboratorium (jak i te znane z życia codziennego), wytworzyć dwutlenek węgla i zbadać eksperymentalnie jego wpływ na podwyższenie temperatury w zamkniętym naczyniu (efekt cieplarniany), przeprowadzić różne reakcje redoks i związane z tym zmiany w probówkach (zarówno postaci zmiany barwy, dymu pochodzącego z rozkładu nadtlenku wodoru czy rozpalenia „chemicznego” ognia), poznać tajniki kuchni molekularnej i posmakować potraw w laboratorium wytworzonych dzięki sferyfikacji czy też przetestować viralowe reakcje w kropli wody.
W ramach zajęć lekcyjnych dzięki uzyskanemu dofinansowaniu FunLab w sposób eksperymentalny uczniowie klas 8 wykrywali skrobię, białka i tłuszcze w produktach spożywczych, a klas 7 poznali pojęcie pH i wskaźniki kwasowo-zasadowe przydatne do wyznaczenia tej wartości.
W kolejnym roku szkolnym z pewnością przy użyciu różnorakich narzędzi dydaktycznych zakupionym dzięki wsparciu uzyskanemu przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza będzie przeprowadzonych o wiele więcej zajęć eksperymentalnych z zakresu chemii, fizyki, biologii czy też przyrody. Efektem jakiego spodziewamy się po zakończeniu nauki w naszej szkole będzie uczeń nie tylko z dużą wiedzą teoretyczną, ale myślącego i działającego interdyscyplinarnie, planującego i twórczo rozwiązującego problemy badawcze, pracującego samodzielnie i zespołowo. A to wszystko będzie o wiele łatwiejsze dzięki programowi FunLab Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.